Tyvärr lever vi i en värld där vi inte skriver för hand lika mycket som förut. Vi ersätter brev och vykort med korta sms eller memes. Vi överanvänder datorer för att skriva texter och vi har tappat känslan att skriva på papper och med vanlig penna. I språkundervisningen kommer din skriftliga förmåga också att bedömas. Därför är det viktigt att öva på att skriva på spanska. Som vanligt kommer jag att sammanfatta mina bästa tips för att skriva bättre och finare.
- Handstil
Det kanske låter lite gammaldags, men det är viktigt att du skriver på ett sätt så att man verkligen förstår vad du har skrivit. Välj en stiftpenna. Den är vassare än en vanlig penna och öva på att skriva för hand. Tänk på att det inte bör vara för små eller för stora bokstäver. Kolla också att det är ett rimligt avstånd mellan orden.
- Fint och rent
En snygg skrivpresentation kommer att säga mycket om dig. Läraren kommer få signalen att du ta ansvar för dina studier och att du gör dina läxor. Vilken skillnad är det inte att lämna in ett smutsigt, skrynkligt papper där man knappast kan se vad det står. Men andra ord, din text är en bild av DIG och är DIN PERSONLIGA PRESENTATION.
Skriv namn och efternamn. Det finns många Ella och Isak i världen. Skriv också kurs och datum på spanska. Här ett exempel:
Ella Gustafsson
NA24A – Spanska 4
Viernes 6 de diciembre de 2024
Om det finns en titel, skriv den i centrum några rader efter datumet.
Lämna in din text så bra som möjligt, utan överstrykningar och kladd. Tänk på de fyra marginalerna. Se bilden ovan.
Det är också viktigt att du skriver rakt. Om du inte kan det, använd linjerat papper.
- Bearbeta och spara dina texter
När du får tillbaka din rättade text (övning eller prov) gör då följande:
- Kolla vilka fel hade du. Skilj på typ av fel. Om det är stavfel rekommenderar jag att du skriver ordet i din pärm i en separat avdelning och kollar regelbundet på det. Du kan också skriva det flera gånger, så stavningen fastnar. Om det är ett grammatikfel är det viktigt att du förstår varför det är fel: Är det fel person? Är det fel tempus eller fel genus? Fråga läraren om du inte vet vilken typ av grammatikfel är. Om det är ett ordförrådsfel, skriv ordet som du borde ha skrivit och öva på det. Skriv gärna ordet i en mening. Läs alla kommentarer som läraren har skrivit. Syftet med övningar är att du förbättrar din skriftliga förmåga.
- Skriv om texten utan fel. Visa texten för din lärare och spara texten i din pärm. Om du använder ett anteckningsblock, limma eller häfta fast det, så du inte tappar bort det! Läs om och repetera dina rättade versioner av dina texter inför provet.
- Följ instruktioner
I instruktionerna till uppgiften står det vilken typ av text du ska skriva och förmodligen också antal ord. Om du ska skriva ett e-mail ska texten ska se ut som ett e-mail. Om det är ett brev, samma sak. Att följa instruktioner är viktigt, missa inga punkter som står där. Fråga läraren om du inte förstår dem.
- Tänk innan du skriver
Börja inte skriva på papperet utan att först veta vad och i vilken ordning ska du skriva. Det är ganska vanligt att elever använder pilar för att peka på att man glömde skriva någonting och resten av texten ligger någon annanstans. Gör inte det misstaget. Det ser kaotiskt ut. I stället, tänk och skriv på ett kladdpapper dina tankar för din text eller gör en mindmap. Till exempel, först ska jag presentera mig och skriva om min familj, därefter ska jag berätta om min skola och kurser och till sist ska ställa några frågor och visa intresse för en träff framöver. När du har en skiss eller utkast med alla delar din text kommer att innehålla, kan du börja skriva texten.
- Bindeord är GULD
Som jag berättade tidigare i del 8 Läsa, ett bindeord hjälper oss att binda samman meningar, strukturera texten och ha en tydlig disposition. Några exempel på bindeord: y, además, incluso, pero, sin embargo, por otra parte, aunque, porque, por eso, tan...como, más/menos...que, como, por ejemplo, más o menos, en primer lugar, en segundo lugar, también, en conclusión, finalmente, a continuación, luego, después, si, antes de.., después de...etc.
Tro mig, bindeord är GULD och gör stor skillnad när du skriver en text. Skriv dem på en speciell sida i ditt anteckningsblock. Kolla listan ofta och använd dem regelbundet.
- Detaljer är SILVER.
Små detaljer i din text kommer att göra en stor skillnad. Exempelvis, lägg kanske till datumet, eller ett P.S. (P.D. på spanska) i slutet om du skriver ett brev, en extra information som hjälper läsaren att förstå texten bättre, frågor (¿A ti también te gustan las matemáticas?)/exklamationer, utrop (¡Qué interesante!) som gör att texten blir livlig och trevlig att läsa, m m.
Se följande exempel:
Elev 1
Me llamo Louise. Tengo 16 años. Vivo en una casa con mi padre, mi madre, mi hermano y mi hermana. Tengo un perro.
Elev 2
¡Hola! ¿Cómo estás? Me llamo Louise. Soy una chica de casi 17 años (¡mi cumpleaños es la semana que viene!) que vive en una casa a unos 10 kilómetros de la escuela. Vivo con mis padres y mis dos hermanos: Jonas, mi hermano mayor y Astrid, mi hermana pequeña. Además tenemos un perro muy simpático que se llama Tobby.
Ser du skillnaden? Elev 2 kommunicerar mycket bättre, på ett mycket mer naturligt sätt, mindre stelt än elev 1. Kolla orden i fetstil, som gör att en tråkig presentation blir livfull. Beroende på språknivån/kurs du befinner dig, kommer läraren att önska en viss komplexitet och nyansering av din text.
- Använd ordförråd du kan eller använd strategier
Ett fel som du inte borde göra är att skriva vissa ord på svenska eller vilket annat språk som helst som inte är spanska. Om du vill skriva ett ord som du inte kan, använd strategier för att säga samma sak men med andra ord. Gör en omskrivning, till exempel: Du vet inte hur säger man lägenhet (piso) på spanska men kanske du kan ordet apartamento. Eller du glömde ordet coche (bil), skriv då en casa tenemos un Volvo que usa mi madre para ir al trabajo todos los días. Du kanske borde kunna ordet coche, men med det här exempel visar du för din lärare att du inte bli fastnat på ett ord, utan att du använder spanska språket för att lösa ett språkligt problem.
- Strukturera din text
Din text behöver ”andas”. Skapa en logisk styckesindelning och lämna en tom råd mellan dem. Varje styck ska innehålla en idé eller tanke som ska leda till det följande. Vissa stycken kan vara längre än andra. Det gör inget om det blir så. Använd också skiljetecken, komma, punkter, kolon, etcetera.
- Till sist, glöm inte att säga ”hej då”
Ibland händer det att du ska skriva ett brev på provet eller ett e-mail till en person. Glöm då inte att avsluta och säga ”hej då” och lägg till några avslutande meningar.
En exempel:
Bueno, espero recibir tu respuesta muy pronto.
Un fuerte abrazo, tu amigo sueco,
Jonas.
P.D.: mi snapchat es jonassnyggo17
Vi ses igen smart. ha det så bra!
Santi
allakanspanska@gmail.com
Jag skulle vilja tacka Stefan Svensson för språkgranskningen och sin feedback.
No hay comentarios:
Publicar un comentario